« Selon le point de vue adopté et le cadre théorique mobilisé, le mot « performance » peut désigner un genre artistique puisant ses sources d’inspiration dans les arts plastiques, le théâtre, la danse, la musique et la peinture…, un genre discursif avec des caractéristiques linguistiques et rhétoriques spécifiques, et un dispositif théorique extrêmement puissant pour analyser le monde. »
Luca Greco, « Performance », Publictionnaire. Dictionnaire encyclopédique et critique des publics, 2018, paragraphe 1, [en ligne] : http://publictionnaire.huma-num.fr/notice/performance (19/05/21)
« En anglais, ce terme peut désigner plusieurs formes artistiques et pas nécessairement subversives ou avant gardistes : i) an act of presenting a play, concert, or other form of entertainment: ‘Don Giovanni had its first performance in 1787’; ii) an act of performing a dramatic role, song, or piece of music: ‘Bailey gives a sound performance as the doctor’.
De ce fait, lorsqu’on utilise le terme « performance » en anglais, on peut faire référence à une action menée par l’artiste italienne Gina Pane, mais aussi à un concert de Madonna ou joué par un orchestre symphonique ou encore à une pièce de théâtre mettant en scène des auteurs aussi divers que William Shakespeare ou Claudine Galea. Comme on vient de le voir, le terme performance peut être appréhendé selon au moins trois cadres interprétatifs : le genre artistique, le genre discursif et le dispositif théorique. »
Luca Greco, « Performance », Publictionnaire. Dictionnaire encyclopédique et critique des publics, 2018, paragraphes 18-20, [en ligne] : http://publictionnaire.huma-num.fr/notice/performance (19/05/21)
« Performances occur in many different instances and kinds. Performance must be construed as a “broad spectrum” or “continuum” of human actions ranging from ritual, play, sports, popular entertainments, the performing arts (theatre, dance, music), and everyday life performances to the enactment of social, professional, gender, race, and class roles, and on to healing (from shamanism to surgery), the media, and the internet. Before performance studies, Western thinkers believed they knew exactly what was and what was not “performance.” But in fact, there is no historically or culturally fixable limit to what is or is not “performance.” Along the continuum new genres are added, others are dropped. The underlying notion is that any action that is framed, enacted, presented, highlighted, or displayed is a performance. Many performances belong to more than one category along the continuum. For example, an American football player spiking the ball and pointing a finger in the air after scoring a touchdown is performing a dance and enacting a ritual as part of his professional role as athlete and popular entertainer. »
Richard Schechner, Performance studies, Londres : Routledge, 2013 [2002], p.2
« L’action (performance) signifie engagement de la personne dans son entièreté, organique et mentale, biologique et cognitive, impliquée depuis l’enfance dans une interaction constante avec le monde sur lequel elle agit et qui l’agit. Le mot porte en lui la faculté d’évoquer la créativité, l’imaginaire, la réactivité des gens ordinaires en société. »
Jean-Marie Pradier, « De la performance theory aux performance studies, From Performance Theory to Performance Studies », Journal des anthropologues, 148-149, p.293, [en ligne] : http://journals.openedition.org/jda/6707 (06/05/21)
« Something “is” performance when historical and social context, convention, usage, and tradition say it is. […] One cannot determine what “is” a performance without referring to specific cultural circumstances. There is nothing inherent in an action itself that makes it a performance or disqualifies it as a performance. From the vantage of the kind of performance theory I am propounding, every action is a performance. But from the vantage of cultural practice, some actions will be deemed performances and others not ; and this will vary from culture to culture »
Richard Schechner, Performance Studies: An Introduction, Londres : Routledge, 2002, p. 30