Apparatus Dispositif

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The manner in which the parts of a machine or a system are arranged or organized. The contemporary exploration of the notion of apparatus in philosophy and across the social sciences refers more generally to everything that can capture, orientate or control gestures, behaviours, opinions and discourses. In the field of artistic creation, the notion of apparatus can also be used to refer to an installation or scenography or, following Jean-Louis Baudry, to characterise the singularity of film creation.

Cite: “Apparatus”, Performascope: Interdisciplinary Lexicon of Performance and Research-Creation, Grenoble: Université Grenoble Alpes, 2021, [online]: http://performascope.univ-grenoble-alpes.fr/en/detail/177815

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Created : 2021-06-14.

Last modified : 2022-06-29.

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« J’appelle dispositif tout ce qui a, d’une manière ou d’un autre, la capacité de capturer, d’orienter, de déterminer, d’intercepter, de modeler, de contrôler et d’assurer les gestes, les conduites, les opinions et les discours des êtres vivants. Pas seulement les prisons donc, les asiles, le panoptikon, les écoles, la confession, les usines, les disciplines, les mesures juridiques, dont l’articulation avec le pouvoir est en un sens évidente, mais aussi, le stylo, l’écriture, la littérature, la philosophie, l’agriculture, la cigarette, la navigation, les ordinateurs, les téléphones portables et pourquoi pas, le langage lui-même, peut-être le plus ancien dispositif dans lequel, plusieurs milliers d’années déjà, un primate, probablement incapable de se rendre compte des conséquences qui l’attendaient, eut l’inconscience de se faire prendre. »

Giorgio Agamben, Qu’est-ce qu’un dispositif ?, traduit par Martin Rueff, Paris : Payot & Rivages, 2007 [2006], p. 31


« Ce que j’essaie de repérer sous ce nom c’est [...] un ensemble hétérogène comportant des discours, des institutions, des aménagements architecturaux, des décisions réglementaires, des lois, des mesures administratives, des énoncés scientifiques, des propositions philosophiques, morales, philanthropiques ; bref, du dit aussi bien que du non-dit, voilà les éléments du dispositif. Le dispositif lui-même c’est le réseau qu’on établit entre ces éléments [...] J’ai dit que le dispositif était de nature essentiellement stratégique, ce qui suppose qu’il s’agit là d’une certaine manipulation de rapports de force, soit pour les développer dans telle direction, soit pour les bloquer, ou pour les stabiliser, les utiliser. Le dispositif, donc, est toujours inscrit dans un jeu de pouvoir, mais toujours lié aussi à une ou à des bornes de savoir, qui en naissent, mais, tout autant, le conditionnent. »

Michel Foucault, « Le jeu de Michel Foucault », Dits et écrits, vol. 3, Paris : Gallimard, 2001 [1977], pp. 299-300


« Le dispositif en tant que processus (et non procédure) d’expérimentation tient certes de la tactique au sens de Clausewitz. Mais il conjugue un cadre (c’est-à-dire une option) et une interaction physique dont peut surgir l’imprévisible. Nous nous apercevons que les dispositifs d’observation et d’analyse les plus audacieux sont ceux qui permettent de provoquer ce qui paradoxalement échappe au dispositif : le caractère spontané et indéductible des interactions entre les acteurs, dont le corollaire est la nature non pas déductible mais inductive de la démarche anthropologique. »

François Laplantine, « Préface », dans Mouloud Boukala, Le dispositif cinématographique, un processus pour [re]penser l’anthropologie, Paris : Téraèdre, 2009, p.12


« Il est important de souligner, néanmoins, que le dispositif du spectacle intermédial fait émerger un environnement qui convoque le phénomène de réalité mixte, et cela en faisant interférer la réalité scénique avec la réalité produite par la technologie. Il s’agit alors du dispositif qui « combine » un environnement de nature physique avec un de nature technologique. »

Isabella Pluta, L’acteur et l’intermédialité. Les nouveaux enjeux pour l’interprète et la scène à l’ère technologique, Lausanne : L’Age d’Homme, 2011, p.145


« Le dispositif est d’abord une organisation matérielle : les spectateurs perçoivent dans une salle obscure des ombres projetées sur un écran, produites par un appareil placé le plus souvent derrière leur tête. C’est l’« appareil de base » (Baudry), métonymie de l’ensemble de l’appareillage et des opérations nécessaires à la production d’un film et à sa projection, et donc pas seulement de la caméra et du projecteur proprement dits. »

Jaques Aumont, Michel Marie, Dictionnaire théorique et critique du cinéma, Paris : Nathan, 2001, p.54

Contemporary arts
Inge Linder-Gaillard, Artistic and pedagogic Director, ESADMM, France

American-born and an art historian by training, I have been studying, working, and researching in the contemporary arts for nearly thirty years. At Le Magasin – Centre national d’art contemporain in Grenoble, where I served as Head of exhibitions, our team worked with artists on implementing a program that included performances. At Grenoble’s Pierre Mendès-France University, where I taught the history of performance, we examined the concept through the lens of its multiple incarnations throughout the 20th century. At the École supérieure d'Art •Grenoble •Valence where I currently serve as director of the Grenoble site, performances unfold in an experimental way, in an environment at once both framed and free.

Who today, in invoking the word ‘apparatus,’ does not think of Giorgio Agamben and his text What is an Apparatus? In the preface to this work, Agamben himself refers to Michel Foucault and quotes him at length, qualifying the apparatus as a possible support of any kind that might orient and control knowledge, words, gestures…

Let’s bring this notion back to our interests here at the Performance Lab. We might say that it is an apparatus which makes it possible for a performance to take place. Perhaps it is the military significance indicated by Agamben that pushes us to examine this hypothesis, wherein an apparatus is: “the totality of means arranged according to a plan,” if an artistic intention can be considered as a plan. An apparatus could be considered, produced, and deployed in just as many ways as a performance (See the term ‘performance’). That is to say, incalculable.

Within the Performance Lab, we might consider the work of artist Rachel Gomme, who was invited to Grenoble in the spring of 2020 for a residency with the program ‘Géo-Gestes.’ This project, unfortunately cut short by the Covid-19 health crisis, consisted in conducting research around a possible interaction between humans and ‘street trees’ – those grown in an urban setting – and to propose a performance stimulated by what we could call an ‘apparatus,’ imagined by Rachel Gomme. As an artist-researcher and choreographer, her bodily work is based in the BMC techniques, or Body-Mind Centering®. The project was developed in partnership with Le Pacifique CDCN (National Center of Choreographic Development) in Grenoble who scouted and recruited a group of dancers – Michel Brand, Angélique Favre, Aline Fayard, Claudia Lerma-Casa, Sandra Wieser – as well as the École Supérieure d’Art et Design, where Rachel Gomme would direct a student workshop. I followed this project as well, and was able interview the artist.

On the basis of a research-creation project already in progress concerning ‘street trees,’ the performances Avec des Arbres 1 and 2 were set to take place at the crossroads of Boulevard Gambetta and Cours Berriat, a major axis of the city center, and in the large Villeneuve Park, an important, historically working-class neighborhood in the south of Grenoble. Exchanges with the City of Grenoble’s Green Spaces service, overseen by Benoît Walbrou, allowed for a better understanding that, for example, the Villeneuve’s trees are in much better condition than those found downtown. Preparatory work consisted principally in taking slow, attentive walks and spending time with the chosen trees in order to elaborate a mostly micro-gestural choreography that would go along with these ‘living beings’ that we live alongside, normally without really noticing them. Rubbings, drawings, and maps were also produced. The artist’s objective was to take a closer look at what these trees might teach us about modes of survival, resistance, and resilience within their urban environment.

Rachel Gomme’s apparatus is comprised of a set of gestures elaborated on the basis of phenomenological experiences and site-specific knowledge learned within locations selected with care. All that remains to be seen is whether this project – which has currently been postponed – will be able to see the light of day in Grenoble.

Cite this item: Inge Linder-Gaillard, “Apparatus”, translated by Lauren Fabrizio, Performascope: Interdisciplinary Lexicon of Performance and Research-Creation, Grenoble: Université Grenoble Alpes, 2021, [online]: http://performascope.univ-grenoble-alpes.fr/en/detail/177815

Anne-Laure Amilhat Szary, « Revendiquer le potentiel critique des dispositifs sciences-arts », Anti Atlas journal, 1, 2016, [en ligne] : https://www.antiatlas-journal.net/01-revendiquer-le-potentiel-critique-des-experimentations-arts-sciences-sociales/

Raymond Bellour, La querelle des dispositifs : cinéma, installations, expositions, Paris : POL, 2012

Gilles Deleuze, « Qu’est-ce qu’un dispositif ? », rencontre internationale (9-11 janvier 1988), Foucault Michel philosophe, Paris : Seuil, 1989, pp.185-195

Anyssa Kapelusz, « Usage du dispositif au théâtre : fabrique et expérience d'un art contemporain » [Thèse de doctorat], Université Sorbonne Nouvelle, 2012

Jérôme Glicenstein, « Dispositif(s) dans l’art contemporain », Marges, 20, 2015

Bernard Guelton dir., Dispositifs artistiques et interactions situées, Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2016

Philippe Ortel dir., Discours, image, dispositif, Paris : L’Harmattan, 2008