Body Corps

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The body is a living-being’s physical structure, biological matter that evolves, participates and is co-constituted within a given socio-cultural environment.

Cite: “Body”, Performascope: Interdisciplinary Lexicon of Performance and Research-Creation, Grenoble: Université Grenoble Alpes, 2021, [online]: http://performascope.univ-grenoble-alpes.fr/en/detail/177813

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Created : 2021-06-14.

Last modified : 2022-06-29.

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« Ainsi, en dépit ou par delà les différences d'approches, des philosophes et des esthéticiens contemporains s'accordent pour subvertir radicalement la catégorie traditionnelle de ‘corps’ et nous en proposer une vision nouvelle à la fois plurielle, dynamique et aléatoire comme réseau d'un jeu chiasmatique instable de forces intensives ou de vecteurs hétérogènes. Pour désigner la malléabilité énergétique et formelle tout autant que la contingence d'un tel réseau, il m'a paru donc nécessaire d'avoir recours au vocable plus abstrait et générique de ‘corporéité’. […] La corporéité ne connaît ainsi plus aucune limite : non seulement, comme le dit Bergson, ‘elle va jusqu'aux étoiles’, mais, selon le mot de Valéry, elle se déploie dans ‘l'infini esthétique’ de notre pouvoir de sentir. »

Michel Bernard, « De la corporéité fictionnaire », Revenue internationale de philosophie, 222, 4, 2002, pp.527, 534, [en ligne] : https://www.cairn.info/revue-internationale-de-philosophie-2002-4-page-523.htm (05/05/21)


« Sans le corps qui lui donne un visage, l’homme ne serait pas. Vivre, c’est réduire continuellement le monde à son corps à travers la symbolique qu’il incarne. L’existence de l’homme est corporelle. Et le traitement social et culturel dont celui-ci est l’objet, les images qui en disent l’épaisseur cachée, les valeurs qui le distinguent nous parlent de la personne et des variations que sa définition et ses modes d’existence connaissent d’une société à une autre. Parce qu’il est au cœur de l’action individuelle et collective, au cœur du symbolisme social, le corps est un analyseur d’une grande portée pour une meilleure saisie du présent. »

David Le Breton, « Introduction », in La sociologie du corps, Paris : PUF, 2018 [1992], pp.3-5


« Car la corporalité réelle passe aujourd’hui par des états extrêmes pour lesquels le cyberspace peut s’offrir comme une voie possible de libération symbolique de la chair, en proposant des corps de substitution, des avatars, des métamorphoses numériques illimitées, la réincarnation virtuelle dirait-on. Le corps peut devenir l’image et l’image prend corps. »

Isabella Pluta, L’acteur et l’intermédialité. Les nouveaux enjeux pour l’interprète et la scène à l’ère technologique, Lausanne : L’Age d’Homme, 2011, p.49

Circus studies
Lucie Bonnet, Univ. Grenoble Alpes, CNRS, Litt&Arts, 38000 Grenoble, France

My name is Lucie Bonnet and I am currently in my first year of a PhD in Performing Arts at the University of Grenoble Alpes. I belong to an artistic field which is at the core of my research: circus. This contribution aims at illustrating the notion of body through my personal bodily and scientific pratices.

The approach to this term is personal, so it seems fitting to point out that the first time I encountered thebody was naturally the day I became aware that I had one. This act of making visible and exploring the body was made possible through what I first referred to as my ‘bodily practices.’ By this, I mean all of the physical activity requiring an engagement of the body and which contributes to the construction and understanding of my body. Undeniably, circus represents the field in which I can explore, challenge, and recognize my body. The literature that has allowed me to go into more depth with this term is that of another body: the apparatus. In fact, access to the notion of body has been possible to achieve, for me, only thanks to the apparatus. I experimented with a variety of circus equipment, from trapeze to aerial silks, before I finally felt connected with the vertical ropes. Here I discovered a form of three-dimensional writing in which the gradual wearing-down of the braiding of the rope narrates a reflection of what my body has been through to express itself as such. In this journey from an invisible body to a feeling body, pain had become a tool that makes it possible to discover the body’s limits and, finally, its capacities.

This fieldwork experience appeared to me with considerable clarity as I entered the field of doctoral research. Once a place of exploration and sensations, body became a tool for analysis and understanding. It is the tool through which I observe, grasp, and understand all that is offered to me in the act of circus creation. As such, I gain insight into other gestures, other equipment, other discoveries, and my body becomes displaced, challenged and enriched. Through what is called “acrobatic reading”1 or kinesthetic empathy, the body – with all its gesticulatory baggage – deconstructs the image of theoretical research as rigid, cold, and disembodied.

My research and my body are consistent with the positioning that I claim: that of a researcher-circus performer and amateur aerialist, who continues to question what body contains, tells, transforms.Body is not the object of my research; it is its subject, partner, tool, and origin. The concept of body must be studied through every discipline that it calls into question – biology, philosophy, semiology, linguistics, etc. – but, above all, it must be examined from the point of view of the individual experience that each person has in relation to it. It must be lived through experiential practice, because, however various they might be, is there anything more common than the body?

1 Marion Guyez. « Hybridation de l’acrobatie et du texte sur les scènes circassiennes contemporaines : dramaturgie, fiction et représentations ». Musique, musicologie et arts de la scène. Université Toulouse le Mirail - Toulouse II, 2017.

Cite this item: Lucie Bonnet, “Body”, translated by Caroline Schlenker, Performascope: Interdisciplinary Lexicon of Performance and Research-Creation, Grenoble: Université Grenoble Alpes, 2021, [online]:http://performascope.univ-grenoble-alpes.fr/fr/detail/177813

Gilles Boëtsch, Bernard Andrieu, Le dictionnaire du corps en sciences Humaines et sociales, Paris : CNRS Editions, 2018 [2006]

Jacques Cosnier, Le dictionnaire du corps en sciences humaines et sociales, Bernard Andrieu (dir.), Paris : CNRS Editions, 2006

Mabel Elsworth Todd, Le corps pensant, traduit par Élise Argaud et Denise Luccioni, Bruxelles : Contredanse, 2012 [1937]

Josette Féral, L’acteur face aux écrans. Corps en scène, Paris : L’Entretemps, 2018

Umberto Galimberti, Les raisons du corps, traduit par Marilène Raiola, Paris : Grasset, 1998

Chantal Jaquet, Le corps, Paris : Presses Universitaires de France, 2001

Michel Serres, Variations sur le corps, France, Paris : Le Pommier, 2002 [1999]