« L’Université Grenoble Alpes (UGA) est résolument engagée sur le plan de sa responsabilité sociétale et environnementale. Cet engagement, dont dépend la qualité de vie au travail (QVT), se structure à partir de quatre principaux axes : Respecter l’environnement et lutter contre le changement climatique. Former les étudiants de l’UGA aux enjeux sociétaux et environnementaux. Sensibiliser, former et reconnaître l’engagement de collectifs d‘agents et d’enseignants-chercheurs. Participer pleinement au développement et à la demande sociale de son territoire. »
Université Grenoble Alpes, « Les engagements sociétaux et environnementaux », 22 mars 2021, [en ligne] : https://www.univ-grenoble-alpes.fr/universite/les-engagements-societaux-et-environnementaux/ (05/05/21)
« Academics have often chosen among using the elite discourse to analyze/advise a community cause, initiating at-risk students into that discourse (whether it is computer literacy, math literacy ; or standard written English), or, more recently, resisting and critiquing that discourse. Hard-pressed communities look for help where they can find it but remain wary of the process and wisely skeptical about the effectiveness of much of what they get. The rarer achievement is a relationship in which all of these partners work in the same room and on the written page together. »
Linda Flower, « Partners in inquiry : A logic for community outreach », in Writing the Community: Concepts and Models for Service-Learning in Composition, Linda Adler-Kassner, Robert Crooks, Ann Watters dirs., Washington D.C. : American Association for Higher Education, 1997, p.99